7 důvodů, proč začínat tvorbu webových stránek bez grafika i programátora

tvorba webových stránek

Uvažujete o tvorbě nových webových stránek a přemýšlíte, kde začít? Chcete to vzít ze správného konce a ptáte se, koho oslovit jako prvního? Vaše rozhodnutí v této fázi, bude mít zásadní vliv na to, jestli váš nový web bude plnit svůj účel. Buď totiž bude vydělávat a přivádět vám nové zákazníky nebo to bude jen drahá prezentace na internetu.

Často se setkávám s firemními stránkami, které můžou jen těžko podporovat podnikání jejich majitele. Kde udělali chybu? Správně, uhodli jste. Hned na začátku jejich tvorby.

Tím nechci říct, že grafik nebo programátor zásadně neovlivní výsledek. Ale pokud budete chtít pro svou rodinu postavit dům, ve kterém se budete všichni cítit dobře, nepůjdete se nejdříve radit se odborníkem na zateplování a fasády. Ani zřejmě nezajdete za elektroinstalérem. Předpokládám, že oslovíte architekta, který má zkušenosti s projektováním rodinných domů na zakázku.

Podívejte se, jaké bolesti mají webové stránky tvořené bez dobrého webového „architekta“:

1. Chybí jasný cíl

jasný cíl při tvorbě webových stránek

Webové stránky jsou podnikatelský nástroj, a proto musí sledovat jasný a měřitelný cíl. Získat kontakt na potenciálního zákazníka, budovat jeho loajalitu k vaší značce, přivést ho do eshopu, zís

kat poptávku, přivést čtenáře, aby sdílel váš obsah na sociálních sítích apod.

Pokud návštěvník neudělá na vašich stránkách požadovanou akci, jako by na nich ani nebyl.

2. Není zřejmé, kdo je cílovou skupinou

Obsah i vzhled stránek musí být postaven pro konkrétní cílovou skupinu zákazníků. Zkuste si představit, jak se budou lišit stránky s doplňky pro motorkáře od stránek s dětskou výživou pro maminky. Každá skupina má rozdílný životní styl, potřeby a problémy.

Kdo jsou vaši cíloví zákazníci, si musíte vyjasnit ještě před prvním návrhem podoby webu. Mimo vzhledu, je důležité myslet na to, co vlastně zákazníci na vašich stránkách hledají. A tu se dostáváme k dalšímu bodu.

3. Stránky neřeší problém zákazníků

Pokud máte jasno v tom, kdo jsou vaši zákazníci, potřebujete si odpovědět otázku: Jak budou stránky řešit problém mých zákazníků? Celé vaše podnikání stojí na řešení problémů a potřeb vašich zákazníků. Proč by webové stránky měly být výjimkou?

Pokud nabízím např. topení, měl bych zákazníka na stránkách v několika krocích přivést k rozhodnutí zavolat nebo mi napsat, protože pochopil, že mu dobře a zdarma poradím.

Pokud vás zákazník nevnímá jako ochotného a vstřícného poradce, který mu rád pomůže, bude problém v tom, že …

4. Obsah stránek je odosobněný

Pokud zapomenete, že na váš web chodí lidé, může obsah vypadat asi takto: „Cílem naší společnosti je poskytovat komplexní služby širokému spektru zákazníků. Naše firma reaguje na moderní trendy a přizpůsobuje jim své vnitřní procesy. Naše služby je možno si poptat prostřednictvím formuláře níže.“

Ze stránek promlováte ke svému zákazníkovi stejně jako by zavítal do vaší prodejny nebo kanceláře. Tomu by měl odpovídat tón komunikace na vašem webu.

Nenechte zákazníka pochybovat o tom, že ho na stránkách rádi vidíte, že rozumíte jeho potřebám a jste mu plně k dispozici. Pokud si nejste jisti, že dokážete takové texty napsat sami, poraďte se s copywriterem (textařem, který se specializuje na psaní poutavých prodejních textů).

5. Chybí výzvy k akci

Přišel, viděl, …odešel. Takto bych popsal většinu firemních stránek. Zákazník sice ví, čím se zabýváte a kde máte sídlo, ale na stránkách neudělal nic, aby se s vámi kontaktoval. Nemohl si ani nic užitečného stáhnout. Možná ani neví, jestli řešíte konkrétně jeho problém.

Pokud má být váš web užitečný, musí na každé jednotlivé stránce obsahovat nějakou výzvu k akci. Např. Zavolejte nám, rádi vám zdarma poradíme. Stáhněte si náš katalog. Přečtěte si více v článku „Jak správně…“.

Každá taková výzva k akci musí mít dobře viditelné tlačítko, kterým zákazník akci spustí. S tím souvisí další bod.

call-us-1817506_1280

6. Grafický vzhled nepodporuje účel stránek

Je skvělé mít moderní a neotřelý design webu, který se líbí zákazníkům. Pokud na něm ale zákazník neudělá požadované akce, přicházíte o zisk. Příkladem může být skvěle napsaný článek, který má tak drobné písmo, že ho zákazník radši nebude číst. Dalším úskalím může být důraz na grafické prvky, které návštěvníka nevedou ke konkrétní akci, ale jen ho rozptylují.

Grafika stránek musí plnit účel. Touto oblastí se mimo jiné zabývá UX designer, který definuje rozmístění a funkci grafických prvků na stránce. S jeho plány, pak teprve pracuje grafik a snaží se dotvořit jejich vzhled tak, aby zákazníka vizuálně vedly k provedení požadované akce na stránkách.

Pokud už máte váš web nablýskaný a graficky i funkčně vyladěný, bude to na nic pokud…

7. Stránky jsou neviditelné pro vyhledávače

stránky nesjou optimalizvané pro vyhledávače

Skvělá stránka, kterou vyhledávače nezobrazí, je k ničemu. Na SEO optimalizaci pro vyhledávače je třeba myslet už při návrhu webu. Vyhledávače se řídí obsahem stránek a ne jejich vzhledem či propracovanými animačními efekty.

Proto si svůj obsah a klíčová slova promyslete ještě před samotnou tvorbou webu. Kolem klíčových slov, která vaši zákazníci na internetu hledají se musí točit celý obsah vašeho webu. Samozřejmě přirozeně, aby se texty dobře četly. Tuto práci je dobré promyslet předem s copywriterem, který bude tvořit texty pro váš web či se SEO konzultantem, který se na oblast optimalizace stránek pro vyhledávače přímo specializuje.

Kde tedy začít návrh webu

Jak vidíte, tvorba účelných a funkčních webových stránek, je docela komplexní záležitost. Těžko ji obsáhne jeden odborník zaměřený na svou úzce specializovanou oblast. Nejlepších výsledků proto dosáhnete poptáním sehraného týmu v minimální sestavě – UX designer, copywriter, grafik, programátor.

Nemusíte hned oslovovat velkou agenturu. Pokud poptáte některého z těchto odborníků, mohou vám doporučit svoje kontakty a vytvořit spolu projektový tým. Jeden z nich však musí převzít plnou odovědnost za výsledky. Ale to už je téma na jiný článek.

Přišel vám tento článek užitečný? Sdílejte ho a pomozte svým přátelům vyhnout se zbytečným chybám.

Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.